Pazartesi, Nisan 19, 2021

Ergen Beyni

Ergen anne ve babaların mutlaka okuması gereken oldukça sürükleyici bir kitap.
Ben okuyalı epey oldu bu kitabı ama arada açıp açıp yardım alıyorum!
Alper çok zor bir çocuk değil ama yine de ergen annesi olmak zor malum...

 

Tanıtım Bülteninden 

"Dr. Frances E. Jensen ergen beynini yepyeni bir yaklaşımla inceliyor. Ergen beyniyle ilgili efsanelere son veren ünlü nörolog, hem ebeveynlere hem eğitimcilere hem de gençlere çok önemli tavsiyelerde bulunuyor.

Deneyimlerinden yolan çıkan doktor kendi çocuklarından öğrendikleri sayesinde ergenlerin aslında yabancı bir tür olmadıklarını, yalnızca yanlış anlaşılmış bir tür olduklarını keşfediyor. Evet, ergenler farklı, ama bu farklılıklarının altında yatan önemli fizyolojik ve nörolojik nedenler var. Alanındaki son gelişmeleri aktaran bu popüler bilim kitabı çoksatanlar listesinin başına oturmaya aday…"

Pazartesi, Nisan 12, 2021

Şekersiz 21 Gün

Diyetisyen Özge Bezirci Dikici'nin "Şekersiz 21 Gün" adlı kitabına alıp her yıl en az 1 defa asla şeker tüketmeden 21 gün geçirerek vücudumu elimine ediyorum. Merak edenler için Instagram'da Şekersiz 21 Gün adlı bir hesabı var ve motive edici örnek menüler paylaşıyor.

Sosyal medyada, yazılı ve görsel basında sürekli şekerin ne kadar zararlı olduğunu okuyup duruyoruz.
Ben çayı ve kahveyi şekersiz tüketiyorum ama eskiden Türk Kahvesinde 1 kesme şeker de olsa mutlaka arardım. Bu diyeti 4 yıl önce ilk uyguladığımda ondan kurtuldum! Bana verdiğim kiloların yanı sıra en büyük katkısı bu oldu...

 

Neden Şekersiz 21 Gün?

21 gün bir alışkanlık geliştirmek için gerekli olan süre. 21 gün bu şekilde beslendiğimizde hem zararlı şekeri vücuttan atıyor, hem detoks yapmış oluyor, hem de bu şekilde beslenmeye alışmış oluyoruz. Şeker sadece kilo almamızın değil alakasız saatlerde acıkmamızın, yorgunluklarımızın da asıl sebebi. Hayatımızdan şekeri bir süre de olsa çıkarınca her şey çok daha güzel oluyor ve 21 günün sonunda artık daha az şeker istemeye başlıyor vücut!




21 gün boyunca yasaklı gıdalar?

Beyaz un
Şeker
Bal-reçel-pekmez
Pirinç
Patates
Fast food
Cips
Kızartmalar
Çikolata-Dondurma
Kurabiye, Bisküvi, gofret vb
Hazır ve paketli gıdalar
Ketçap vs soslar
Aşırı yağlı yiyecekler
Asitli içecekler
Alkol

21 gün boyunca serbest gıdalar?

%100 tam buğday, siyez ve çavdar ekmeği
Tam buğday veya baklagillerden yapılan makarnalar
Bulgur
Kuru Baklagiller (haftada en fazla 2 defa)
Yulaf ezmesi - yulaf unu
Badem, fındık, fıstık, ceviz gibi çiğ kuruyemişler.
Meyve (mevsim meyveleri günde en fazla 2 porsiyon)
Et-tavuk-balık-yumurta
Peynir-zeytin
Yoğurt-kefir
Laktozsuz veya light süt
Mevsim sebzeleri

Sonuç; buna aslında diyet olarak değil de detoks olarak düşünüp vücudu yılda 1 defa resetlemek için yaparsanız çok iyi olur. Ben 2018 yılından beri her sene 1-2 defa bu programı uyguluyorum. Kilo kaybı olarak kişinin fazla kilosuna göre değişiyor ama genelde en az 3-6 kg arasında vermiş oluyorsunuz. Özellikle bel-göbek çevresinde daralma olarak verilen kilodan daha fazla bir incelme olduğunu da söyleyebilirim. Düz karın için çok ideal bir program bu :)

Ramazan ayında uygulaması zor gelmezse mutlaka deneyin derim. Olmazsa bayram sonrası da yaza girmeden deneyebilirsiniz. 

Cuma, Nisan 09, 2021

Sade Yağ yapımı "Ghee"

Ghee, eski Hindistan kökenli oldukça sağlıklı bir yağıdır. Hint, Orta Doğu ve Güneydoğu Asya mutfağında yaygın olarak kullanılır. Ghee yağı sağlıklı beslenme ile ilgilenenlerin mutfağında da oldukça popüler. Tereyağın daha sade hali olarak adlandırılan "ghee", diğer adıyla "sade yağ" en kısa tanımıyla arıtılmış tereyağıdır. Anadolu ve Kafkaslarda 'sade yağ' olarak bilinen ghee, inek sütünden yapılmış tereyağından elde edilen yağın en doğal ve katkısız halidir.

Yemeklerde Ghee (Sade Yağ) mı yoksa Tereyağı mı kullanmak daha iyi?

İki yağ da yemek pişirmek için kullanılabilir ancak ghee'nin en önemi özelliği yüksek sıcaklıkta ve uzun sürede bile yanmadığı için uzun pişen yemekler ve kızartmalar için daha uygundur. Tereyağını kızgın bir tavaya koyarsanız ya da uzun süre ocakta bekletirseniz yanar, rengi siyaha döner. Bu durum ghee yağında asla meydana gelmez. Kısaca ghee kızartma, soteleme gibi yüksek ısı gerektiren yemeklerde daha rahat kullanılabilir. 

Ghee (Sade Yağ) diğer yağlardan ayıran özellikler nelerdir?

-Kolay bozulmaz.

-Yüksek yanma ısısına sahiptir.

-Yağ yakımını kolaylaştırır dolayısıyla kilo kaybına katkı sağlar.

-Bağışıklık sistemini kuvvetlendirir.

-Bağırsak hareketlerini düzenler ve bağırsak sağlığını korur.

-Antikanserolojen etkisi mevcuttur, kansere karşı korur. 

Ghee ve tereyağı ikisi de doymuş yağlardır. İkisi de diğerinden daha fazla veya daha az sağlıklı değildir fakat laktoz intoleransı olanlar ghee yağındaki laktoz seviyeleri sıfır olduğundan, rahatlıkla bu yağı tüketebilir.

Ghee (Sade Yağ) nasıl yapılı?

Tuzsuz tereyağını bir tencereye alıp kısık ateşte sürekli karıştırarak eritin. Yaklaşık 30 dakika çok kısık ateşte yanmadan pişirin. Yağın üzerinde oluşan köpükleri delikli bir kepçe yardımı ile sürekli toplayın.  Bu köpükler damarları tıkayan tereyağının en sağlıksız kısmı. Kısık ateşte bu işlemi tenceredeki yağ şeffaf bir görüntüye sahip olana kadar yaklaşık 1 saat üzerinde beyaz köpükler oluşmayana kadar sürdürün. Daha sonra yağın altında kalan tortuları süzerek kapaklı bir kaba/kavanoza aktarın.

İşte artık elinizde şeffaf, altın renginde, laktozsuz, proteinsiz sağlıklı Ghee yağı var. Bu yağı buzdolabında 1-2 yıl saklayabilirsiniz... 

Ben 1 kg tereyağından yaptığımda yaklaşık 900 gr saf yağ elde ettim. Bu bana epey bir zaman gidiyor.

Deneyenlere afiyet olsun :)